Ändringar i andra upplagan av Tåg till Rydsgård

2023 närmar sig sitt slut och i januari kommer vi öppna upp för en beställningsrunda av den andra upplagan av Tåg till Rydsgård! Precis som förra gången så kommer vi bara trycka upp så många exemplar som beställs så ta chansen nu – det kan mycket väl vara sista möjligheten att skaffa en egen kopia av Tåg till Rydsgård!

En stor del av uppmärksamheten för vårt projekt kom ju först efter att vår förra beställningsrunda redan var slut, så redan då var vi väl ganska säkra på att vi skulle låta det bli en tryckning till. Och efter att ni nu är över 1000 personer som anmält intresse så har vi jobbat på i kulisserna med att förbereda.

Det första projektet ledde till många lärdomar och vi kommer att justera den andra omgången därefter. Det gäller både en del ändringar på själva spelet och dess innehåll, men även i hur beställning och leveranser går till.

Vi börjar med de konkreta skillnaderna i det vi kommer att trycka:

Spelbrädet
Kommentarerna om vilka stationer som borde varit med har varit många men Tåg till Rydsgård version två kommer att innehålla exakt samma stationer och sträckor som originalet. Däremot så har vi justerat storleken på tågrutorna en liten aning. De är nu något mer avlånga och passar tågen från Ticket to Ride bättre. På grund av detta blir en del sträckningar något annorlunda rent grafiskt men inget skiljer alltså i antal eller färg eller så. Eller jo, en liten extra markering kommer troligen att tillkomma på de sträckor som krävs för att få bonusen för Södra stambanan.

Korten
Våra fina tågkort kommer denna gången vara några millimeter mindre. Närmare bestämt 56 x 87 mm istället för tryckeriets standard på 58 x 88 mm. Detta gör att de är bättre anpassade för standardstorlekar av plastfickor för kort (card sleeves).

Något som störde oss själva med tågkorten var att baksidorna var upp och ner när man sorterar dem på det håll som är naturligt när man tar upp dem på hand. Baksidan är nu roterad 180 grader.

Tillägg! Øresund Runt
Baksidan av Tåg till Rydsgårds spelbräde i första tryckningen kom till av en total slump. Vi upptäckte först veckan innan allt skulle till tryck att vi hade fått offert på dubbelsidigt tryck. När vi nu denna gång hade lite bättre tid på oss tyckte vi att vi skulle passa på att göra något lite mer genomarbetat. Och varför inte utnyttja chansen att skapa ett alternativt spelbräde? Sagt och gjort, ett närliggande tema från Skåne-karta var ju att närma oss våra danska vänner. Øresund Runt har sedan Øresunsdbron invigides varit en populär resa för såväl svenskar som danskar. Sätt dig på tåget i Lund, åk via Malmö till Köpenhamn och strosa en stund på Strøget. Tillbaka på tåget upp till Humlebæk för ett par timmar på Louisiana. Därefter kanske ett smørrebrød vid Kronborg i Helsingør, eller en räkmacka på båten till Helsingborg? En utsiktstur upp i Kärnan för att sedan sträcka på benen i Teckomatorp. Möjligheterna är oändliga och det ville vi såklart fira med en karta som utspelar sig i lika delar Sverige som Danmark. Øresund Runt innehåller fler stationer än Tåg till Rydsgård och lämpar sig därför bättre för de tillfällen man är fler spelare. Med stationsregeln från Ticket to Ride Europe kan man till och med vara upp till fem lokförare runt bordet.

Till Øresund Runt använder du samma tågkort som till originalbrädet, men i denna upplaga medföljer såklart en lek med biljettkort för Øresund Runt också. Biljetterna till detta är i samma storlek som tågkorten, det vill säga 56 x 87 mm. 55 stycken kort totalt.

Lådan
Här har vi gjort ett par grafiska småkorrigeringar, samt lagt till en liten blaffa om att det i denna låda ingår två olika spelbräden. Eftersom det förekom köpare av första upplagan som inte riktigt förstod reglerna (sälj inte vidare för mer än inköpspris) så har vi öven lagt till ett förtydligande om detta.

Regelbladet
För att rymma reglerna till båda spelbrädena är regelbladet nu ett A5-häfte (20 sidor). Liksom förra gången innehåller det regler på såväl svenska som engelska.

Hur kommer det hela att gå till?
Slutligen så har vi då som sagt även gjort en del justeringar i hur processen för att köpa ett Tåg till Rydsgård kommer att gå till. Vi har rationaliserat för att göra hanteringen enklare för både oss och dig som köpare. Vi tyckte alla att det var fantastiskt trevligt att träffa alla glada vänner som kom för att hämta Tåg till Rydsgård och hade så många fina ord att säga om projektet. Vi vill verkligen återigen tacka er alla för det!

Men faktum är att 2500 spel (otroligt! vi har fortfarande inte kommit över uppmärksamheten ni ägnade vår blygsamma lilla karta) tar en hel del plats och att lämna ut alla tog en hel del tid. Så denna gången lämnar vi det till proffsen. Det kommer alltså bara finnas möjlighet att beställa Tåg till Rydsgård upplaga 2 för hemleverans. Vi kommer, med hjälp av våra vänner på Lunds Spelfestival, sätta upp en webbshop där du kan klicka hem det antal exemplar du vill ha. Och liksom förra gången är priset ett självkostnadspris för vad det kostar att trycka plus vad det kostar att frakta hem till dig. Vi kommer erbjuda paketpriser så att vänner kan gå ihop och dela för att få ner porto och paketeringskostnaden.

Det kommer inte att vara möjligt att beställa spelbrädet och nya biljetterna separat, det hade fördyrat hela projektet onödigt mycket. Vi rekommenderar därför dig som vill komma åt Øresund Runt att köpa ett komplett Tåg till Rydsgård v. 2 även om du har ett exemplar av första upplagan. Det har varit gott om köpare för alla som lagt ut Tåg till Rydsgård till försäljning så du behöver säkert inte sitta med dubbla kopior särskilt länge.

Sammanfattning
Ändringarna ovan i korthet är alltså:

  • [Brädet] Justerat storleken på rutorna (nu aningen mer avlånga)
  • [Brädet] Grafiska justeringar på sträckor p.g.a. justering av rutorna, samt ett tillägg för att markera Södra stambanan
  • [Brädet] Baksidan utbytt till en extra karta – Øresund Runt
  • [Brädet] Förstärkningar längs skarvar och veck för bättre hållbarhet
  • [Tågkorten] Storlek nu 56 x 87 mm i stället för 58 x 88 mm
  • [Tågkorten] Framsidan nu roterad 180 grader pga snyggare
  • [Tillägg] Biljettkort till Öresund Runt (56 x 87 mm), 55 kort
  • [Lådan] Eftersom det förekom köpare av första upplagan som inte riktigt förstod den relativt enkla enda regeln (sälj inte vidare för mer än inköpspris) så har vi lagt till ett förtydligande om detta
  • [Lådan] Ett par små andra justeringar samt en informationsruta om att Øresund Runt ingår
  • [Regelbladet] Reglerna är nu ett A5-häfte (20 sidor) som innehåller reglerna till både Tåg till Rydsgård och Øresund Runt. Svenska och engelska

13 comments

    1. Hej Patrick, skoj! Det är alltså inte möjligt att beställa ännu men fyll gärna i ditt namn och mejladress i vårt intresseformulär som finns länkat på förstasidan här, så hör vi av oss när det är dags!

  1. Super! Men jag saknar fortfarande den grafiska ändringen på spelbrädet där sträckorna i Södra Stambanan markeras med något avvikande (glow effekt, streckad ram, något) som gör att man lätt kan identifiera just dessa sträckor.

    1. Hej Yvonne, skoj! Det är alltså inte möjligt att beställa ännu men fyll gärna i ditt namn och mejladress i vårt intresseformulär som finns länkat på förstasidan här, så hör vi av oss när det är dags!

    1. Hej Lesley, skoj! Det är alltså inte möjligt att beställa ännu men fyll gärna i ditt namn och mejladress i vårt intresseformulär som finns länkat på förstasidan här, så hör vi av oss när det är dags!

    1. Hej Ingemar, skoj! Det är alltså inte möjligt att beställa ännu men fyll gärna i ditt namn och mejladress i vårt intresseformulär som finns länkat på förstasidan här, så hör vi av oss när det är dags!

  2. Tågkorten är fantastiskt fina med representativa fordon för skånsk järnvägstrafik – speciellt varmt om hjärtat ligger för mig de svarta korten med cementvagnarna, som var vanligt förekommande på Malmö-Limhamns Järnväg som jag bodde inte så långt ifrån soom barn – men undantaget är lokkorten som visar något slags fantasilok. Det hade varit roligt om det hade visat något typiskt ånglok från Skåne, t ex littera J som gick på Falsterbobanan, eller littera Sb som också förekom och som museiföreningen Skånska Järnvägar använder i sin museitrafik i Brösarp (båda loken har tillfälligtvis samma axelföljd som de nu gällande lokkorten (1C2)).
    https://www.svenska-lok.se/damp_solo.php?s=19&lokid=3778
    https://www.svenska-lok.se/damp_solo.php?s=19&lokid=3893

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *